چلنيوم چيست؟
نوشته شده توسط : مونا احمدی

گفته ميشود در سال 2000 ميلادي شركت mci واقع در كشور اسپانيا ( spania) براي اولين بار توانست با استفاده از آلياژ آلومينيوم و در طي مراحل فرآوري آن را به شكل ورق هايي با سطح آيينه در بياورد ، به گونه اي كه در ظاهر مانند فلز استيل به نظر ميرسد .
اين محصول داراي كيفيت بسيار بالا بوده و در برابرنور آفتاب ، گرما و سرما مقاوم بوده و تغيير شكل و رنگ نخواهد داد و از لحاظ زيبايي جلوه خاصي به تابلوها ميدهد.
يكي ديگر از محاسن لبه چلنيوم نوار اسفنجي گرد گير ميباشد كه شركت سازنده آنرا به خوبي طراحي و در نظر گرفته است كه مانع ورود گرد و غبار و آب به داخل حروف ميشود.
لبه چلنيوم داراي يك روكش محافظ نايلوني ميباشد كه تا زمان ساخت و نصب حروف بروي قسمت براق خواهد ماند و مانع از خط و خش بروي چلنيوم ميشود و در پايان كار توسط نصاب به راحتي جدا ميشود.نكته لازم به ذكر اين است كه اين روكش محافظ بعد از نصب حتما بايد جدا شود در غير اينصورت پس از چند روز قرار گرفتن در برابر نور آفتاب ديگر از چلنيوم جدا نخواهد شد.
شركت mci نام اين محصول خود را با مارك آلوراپيد ( alurapid) وارد بازار نمود كه در كشور ما نيز اين محصول موجود ميباشد و قيمت آن نيز گرانتر از ديگر محصولات مشابه ميباشد ، يكي از راه هاي تشخيص اين محصول حك شدن نام برند اين محصول (alurapid ) و همچنين ( made in spania ) در داخل لبه چلنيوم ميباشد.
چلنيوم در سايزهاي 7و9و11 سانتيمتر با رنگهاي جيوه اي (نقره اي ) ،ميرور(طلايي) و مشكي در بازار موجود ميباشد.
بعد از اسپانيا كشور تايوان نيز از اين ابتكار بي نصيب نماند و مشابه اين محصول را بانام تجاري آلوباند ( aluband) توليد و روانه بازار نمود كه اين برند نيز در نوع خود مرغوب ميباشد.
به تبع بعد ازتايوان كشور چين در توليد مشابه اين محصول از تمامي رقبا حتي كشور سازنده اصلي يعني اسپانيا پيشي گرفت و چلنيوم هاي مختلفي با انواع مارك ها روانه بازار نمود كه برخي از آنها عبارتند از آلوشاين (alushine) ،آلوتيپ alutape))،سهند(sahand) و غيره كه امروزه در كشور ما بسيار فراوان يافت ميشود.
متاسفانه بين جنس چيني و اصلي آن تفاوت هاي چشم گيري وجود دارد.
لبه چلنيوم هاي اصلي ضخيم ميباشد و حروف ساخته شده بعد از ساخت از استحكام خوبي برخوردار ميشود مخصوصا حروف هاي درشت و بزرگ ، به همين دليل است كه تابلوسازهاي با تجربه براي ساخت حروف بزرگ حتما از لبه هاي اصلي استفاده مي نمايند.
رنگ لبه هاي چلنيوم اصلي در برابر نور آفتاب و تغييرات جوي در طي ساليان ثابت بوده و تغيير رنگ نداده و هميشه براق خواهد بود.
ولي لبه هاي چيني نازك ميباشد و اين نازكي در بعضي از مارك ها به حدي ميباشد كه با كوچكترين فشار تغيير حالت ميدهند و يا سوراخ ميشوند، در عوض براي سازنده حروف، كار كردن با آن بسيار آسان ميباشدواز اين لبه ها براي ساخت حروف هاي كوچك ميتوان استفاده كرد.
يك نوع از چلنيوم بنام لترمكس ( lettermax ) نيز در بازار موجو ميباشد كه فرق آن با ديگر لبه ها اينست كه در بروي لبه حدود 1 سانتيمتر فضايي تعبيه شده كه علاوه بر سطح حروف از اين قسمت نيز نور ديده ميشود و يك زيبايي خاصي به حروف لترمكس ميدهد.
مراحل ساخت حروف چلنيوم 
در اينجا ميخواهم به ساختار فيزيكي حروف چلنيوم اشاره كنم.
زماني كه حروف يك تابلو در برنامه كرل دراو (coreldrow) و يا اتو كد (autocad)از لحاظ فونت ،سايز و يا ضخامت طراحي شد ،طرح مورد نظر بروي جنس پلكسي گلس (plexi glass) كه داراي رنگهاي مختلف ميباشد ليزر ميشود.(در قسمت تابلو هاي پلكسي plexi در باره اين متريال توضيح داده شده است)
پس از اينكه طرح مورد نظر توسط دستگاه ليزر شد نوبت به چسباندن لبه چلنيوم به پلگسي ميرسد.
در تابلوسازي هايي كه از دستگاه چلنيوم ساز استفاده ميكنند مراحل خم كردن ، قوس وشيار بروي لبه چلنيوم توسط دستگاه بصورت كامپيوتري طبق فايل طراحي شده انجام ميپذيرد كه خالي از اشكال هم نيست ،چون اين دستگاه توسط اروپايي ها براي فونت لاتين طراحي و ساخته شده نه براي فونت فارسي ،به همين دليل در بعضي از موارد اشكالاتي وجود دارد،حتي ميتوان گفت كه بعضي از اين دستگاه ها در طي مراحل ساخت بر روي لبه چلنيوم خط و خش نيز ايجاد ميكنند.
در تابلوسازي هايي كه مجهز به اين دستگاه ها نمي باشند مراحلي خم كردن قوس و شيارها توسط استاد كار ماهر انجام ميگيرد.
پس از آماده شدن لبه حروف و لبه تابلو چلنيوم آن را بروي ميز آهني با آهنربا هاي مخصوص ثابت و جذب يكديگر ميكنند و با چسب 123 و اسپري لبه چلنيوم را به پلكسي ميچسبانند.
پس از ساخت حروف چلنيوم نوبت به زير سازي اين حروف ميرسد كه براي اينكار از ورقهاي پي وي سي pvc با ضخامت 8 و 10 ميليمتر استفاده ميشود كه ابعاد اين ورق 120- 240 سانتيمتر ميباشد .
اين ورقها در مقابل آب ، آفتاب ،گرما و سرما مقاوم بوده و تغيير حالت نخواهد داد و به همين منظور جهت زيرسازي حروف چلنبوم بسيار كاربرد دارد.
حروف چلنيوم ساخته شده بروي ورق پي وي سي قرار گرفته و دور آنرا خط كشي مينمايند و توسط اره برقي برش خورده به نحوي كه در داخل چلنيوم زير نوار گردگير براحتي قرار بگيرد .




:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: