نوشته شده توسط : مونا احمدی

درمان شقاق با روش دیلاتاسیون

از قدیمی‌ترین روش‌های درمان شقاق مقعد می‌توان به روش اتساع دریچه مقعد یا دیلاتاسیون اشاره کرد. این روش درمانی به علت همراه بودن با عوارض بسیاری برای بیمار امروزه منسوخ شده‌است.

اتساع همراه با عوارض بسیاری برای بیمار است. این روش در مطب پزشک انجام می‌گیرد و همانگونه که از نام آن نیز پیدا است؛ به معنی ایجاد کشش یا اتساع در دریچه عضلانی مقعد است که به منظور درمان ناهنجاری ناشی از فیشر یا بهبود این بیماری صورت می‌گیرد. این روش فشار وارده به دریچه مقعد را کاهش داده و عضلات آن را شل می کند.

روش اتساع دریچه مقعد از اولین روش های اختراع شده برای درمان بیماری شقاق بوده‌ و عوارض بسیاری دارد اما اگر به دقت صورت گیرد، درد ناشی از فیشر را به شدت کاهش می‌دهد.

لازم است قبل از انجام این روش از نحوه انجام خطرات احتمالی آن به طور کامل آگاهی یابید.

نحوه‌ی انجام درمان شقاق با روش دیلاتاسیون یا اتساع دریچه مقعد

قبل از انجام این روش به بیمار بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی تزریق می‌شود.

برای انجام عمل دیلاتاسیون پزشک با فشار دست و ایجاد کشش اقدام به باز کردن دریچه مقعد می‌نماید.

این روش که به منظور کاهش فشار وارده بر روی عضله مقعد انجام می گیرد موجب می‌شود دریچه مقعد بیشتر از حد طبیعی خود باز شود که این امر در بهبود فیشر موثر است. پزشک برای تسریع در انجام این عمل از مواد لغزنده و روان کننده استفاده کرده و سپس با ماساژ دیواره مقعد به روش صحیح و همراه با حرکات دورانی و فشار به بیرون باعث می‌شود، دریچه مقعد باز شود.

در انجام این روش میزان فشار وارده از طریق دست اهمیت بسیاری دارد زیرا که اگر این حرکات به درستی صورت نگیرد می تواند باعث آسیب به فیبر های عضلانی شود. در نهایت در جهت جلوگیری از لخته شدن خون در ناحیه ماساژ داده شده، اسفنجی کوچک در مقعد قرار داده می‌شود. به افرادی که این عمل را انجام داده‌اند، توصیه می‌شود تا 6 ماه پس از انجام عمل به طور متناوب از گشاد کننده دریچه مقعد استفاده نماید. این روش همچنین موجب می‌شود, عمل دفع به راحتی و سریع تر صورت گیرد زیرا که دریچه مقعد بیشتر از حد نیاز گشاد شده است.

خطرات و عوارض درمان شقاق با روش دیلاتاسیون

در حالت معمول اغلب روش های جراحی برای درمان سیستم گوارشی همراه با عوارض جدی و خطرات بسیاری خواهد بود.

اما این روش بیشتر از سایرین خطرناک بوده و درصد ریسک ابتلا به عوارض آن بالا می باشد.

برخی از عوارضی که احتمالاً پس از انجام روش های درمانی بروز می کنند، به این شرح است:

  • ابتلا به بی اختیاری مدفوع و گاز روده
  • آسیب به مقعد
  • آسیب یا پاره شدن رکتال
  • لخته شدن خون
  • عدم موفقیت در درمان
  • ابتلا به نشست مقعد (به سبب وارد آمدن فشار بیش از اندازه به آن)

به سبب عوارض جبران ناپذیری که ذکر شد، امروزه جراحان کمتر از روش‌هایی مانند دیلاتاسیون برای درمان فیشر استفاده می‌کنند.

در واقع به جای انجام روشی مانند اتساع برای درمان شقاق از روش های کم تهاجمی تری استفاده می‌شود.

یکی از این روش ها درمان شقاق مقعد توسط تکنیک لیزر درمانی است. درمان شقاق با لیزر درمانی قطعی و موثر است که بدون ایجاد درد و خونریزی و در زمانی خیلی کوتاه تر انجام می شود. این روش نیاز به دستگاه های پیشرفته ای دارد که بدون استفاده از تیغ جراحی و با هزینه ای کمتر شقاق مقعد را به طور قطع و بدون امکان بازگشت درمان خواهد نمود.

 مطالب مرتبط:
مقاله بررسی بیماری شقاق در کلینیک زارعی


:: موضوعات مرتبط: شقاق یا فیشر , ,
:: برچسب‌ها: شقاق , درمان شقاق , درمان شقاق با لیزر , fissure ,
:: بازدید از این مطلب : 507
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 29 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مونا احمدی

هموروئید یا بواسیر در واقع کلاف  یا بالشتک های خونی در ناحیه ی مقعد است، که در اثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه به ناحیه ی مقعد پاره شده و دچار خونریزی می شوند،هموروئید می تواند همراه با خونریزی و درد نمایان شود. یکی از راهکار هایی ابتدایی درمان که در واقع علائم بیماری را درمان می کند نه خود بیماری را. استفاده از پماد آنتی هموروئید است. این پماد راهکار قطعی و موثر درمان بیماری شناخته نمی شود و ممکن است بیماری پس از طی مدتی مجدداً عود نماید، تنها راهکار قطعی و موثر درمان، درمان بواسیر با لیزر است که با کمترین میزان درد و خونریزی بیماری را درمان نموده و عود مجدد آن پیشگیری می نماید.

کاربرد پماد آنتی هموروئید

پماد آنتی هموروئید در مراحل اولیه بیماری هموروئید کاربرد داشته و میتواند علائم این بیماری از جمله درد و خارش را بهبود ببخشد، به علاوه این پماد دارای اثراتی از جمله قابض، ضدالتهاب و ضددرد و بی حس کننده موضعی می باشد و می تواند بواسیر شما را بهبود ببخشد.

آنتی هموروئید به دو شکل پماد و شیاف یافت می شود و می تواند افزون بر درمان هموروئید های داخلی و خارجی بیماری های دیگری نظیر اختلالات مجاری مقعدی مانند التهاب مقعد، شقاق، فیستول و … را نیز درمان کند.

روش های استفاده از پماد آنتی هموروئید

  • برای استفاده از این پماد حتماً با پزشک مشورت نموده و طبق نظر او از این دارد استفاده نمایید.

  • قبل از مصرف دارو مقعد را به خوبی با آب و صابون بشویید.

  • قبل و پس از استفاده از اپلیکاتور آن را با آب و صابون بشویید.

  • میزان مصرف این دارو بستگی به نظر پزشک دارد اما درحال معمول یک اپلیکاتور ( یک شیاف) هر روز صبح و شب مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض استفاده از پماد آنتی هموروئید

پماد آنتی هموروئید نباید بیش از 7 روز مصرف شود زیرا در غیر این صورت نه تنها در درمان موثر نبوده بلکه ممکن  است عوارضی را نیز به همراه داشته باشد.عوارض طولانی مدت استفاده از این پماد شامل خارش، التهاب، راش پوستی، سوزش و درد و واکنش های حساسیتی و خونریزی از مقعد می باشد..

همان طور که ذکر شد درمان بواسیر توسط پماد آنتی هموروئید درمانی موثر و دائمی نخواهد و احتمال عود مجدد بیماری بواسیر وجود دارد.این پماد تنها می تواند علائم این بیماری را بهبود ببخشد. اگر به فکر درمانی موثر و قطعی برای بواسیر خود هستید باید از درمان بواسیر با لیزر استفاده نمایید زیرا که این درمان در کمترین زمان ممکن و بدون ایجاد درد  خونریزی در ناحیه ی مقعد به درمان بیماری پرداخته و امکان عود مجدد بواسیر نیز وجود ندارد.

 



:: برچسب‌ها: درمان هموروئید , درمان بواسیر , بواسیر , هموروئید , درمان بواسیر با لیزر , درمان هموروئید با لیزر , ,
:: بازدید از این مطلب : 486
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 تير 1398 | نظرات ()