نوشته شده توسط : مونا احمدی
پدیده دوده زدن رادیاتور

افرادی که از شوفاژ استفاده میکنند اغلب از دوده زدن رادیاتور به دلیل سیاه شدن دیوارهای مجاور، سقف و پرده های نزدیک به رادیاتور شکایت دارند، البته این مشکل در محل خروج هوا از دریچه های توزیع هوای سیستم تهویه مطبوع با هواساز، بخصوص در گرمایش نیز وجود دارد، مکرراً این سوالات مطرح میشوند که اگرسوخت در دیگ شوفاژ سوزانده شده و دود حاصله هم از دودکش خارج می شود پس چرا رادیاتورها دود میزنند؟ آیا در لوله ها و رادیاتورها دود جریان دارد؟ یا نکند دود ناشی از احتراق همراه هوای خروجی از هواساز به اتاق وارد میشود! 

در پاسخ باید گفت خیر! دود در گردش و جریان نیست بلکه این هوای کثیف و آلوده است که با عبور از لابلای پره های رادیاتور و گرم شدن در برخورد با محیط مجاور ( دیوار، سقف، پرده و ... ) اثر سیاهی بر جای میگذارد و در نقاطی که هوا به گرد و خاک آلوده است، اثرات گرد و خاک کاملاً مشاهده می شود، چنانچه هوا صد در صد خالص و عاری از آلودگی باشد مسلماً این سیاهی دیده نخواهد شد. 

برای اینکه دلیل این امر بهتر روشن شود باید به یونیزاسیون و مثبت و منفی شدن ذرات هوا در اثر حرارت اشاره نمود، هنگامیکه هوای آلوده به ذرات مختلف ( از قبیل دوده، خاک و غیره ) از لا به لای پره های رادیاتور عبور نموده و گرم میشود، انرژی جنبشی پیدا کرده و نتیجتاً برخورد ذرات و مالش آنها با یک دیگر بیشتر میشود، همچنانکه مالش یک جسم که ربایی روی پارچه موجب باردار شدن جسم و جذب بعضی از ذرات به آن میشود، مالش ذرات هوا به یکدیگر نیز باردار شدن آنها را سبب میگردد، مقداری از این ذرات باردار پس از تمامی با دیوار، پرده و غیره به آنها چسبیده و به تدریج سیاهشان میسازند، این کل ماجراست.

راه های عملی برای جلوگیری از سیاه شدن دیوار و اجسام اطراف رادیاتور

برای جلوگیری از سیاه شدن دیوار و اجسام اطراف رادیاتور، راههای عملی عبارتند از: 

  1. بکارگیری فیلترهای با راندمان بالا در هواساز و فن کویل 

  2. استفاده از فیلتر رادیاتور که عبارت از پارچه نمدی مخصوصی است که روی دیوار نصب میشود و حدفاصل رادیاتور و دیوار را نیز پوشش می دهد. این فیلترها قابلیت جذب ذرات معلق در هوا را داشته، و قابل شستشو میباشند، ضمناً روی راندمان حرارتی رادیاتور تاثیر منفی عمده ای نمیگذارند. 

  3. فاصله دادن رادیاتورها از دیوار تا حدامکان، این فاصله برای رادیاتورهای کم عرض حداکثر تا 15 سانتیمتر میباشد، رادیاتور های پنلی از این امتیاز برخوردارند. 

  4.  کابینت های چوبی دکوراتیو تاثیر بسزایی در کاهش راندمان حرارتی رادیاتور دارند به خصوص اگر در سر راه هوای ورودی به کابینت، فیلتر نیز قرار داده شود، در صورت استفاده از کابینت باید چند درصد به تعداد پره های محاسبه شده برای رادیاتور اضافه نمود. 

  5. کاهش دمای آب ورودی به رادیاتور که نتیجه آن کم شدن دمای هوا و نقصان انرژی جنبشی ذرات معلق درهواست. 

  6. پرهیز از بازکردن بی مورد پنجره ها و درها و به عبارت دیگر کاهش میزان ورود هوای آلوده، البته ورود مقدار معینی هوای تازه، مطابق طرح، ضروری است.

  7. انحراف هوای گرم شده از بالای رادیاتور، بطوریکه برخورد چندانی با دیوار، پرده و غیره نداشته باشد، این مورد در بعضی از انواع رادیاتور رعایت شده است. 

  8. تمیز نگهداشتن محیط داخلی ساختمان، بخصوص لوازم و اثاثیه



:: برچسب‌ها: رادیاتور , شیاه شدن رادیاتور , دوده زدن رادیاتور , دوده رادیاتور ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مونا احمدی

رادیاتور گرمایشی یک تنظیم کننده گرما است که در آن یک مایع داغ در آن گردش می کند و گرمای حاصل از تابش و انتقال آن را به هوای محیط منتقل می کند. شکل غالباً پیچیده آن به گونه ای طراحی شده است که فضای گرم را در تماس با هوای محیط و انتشار گرما را به حداکثر می رساند.

در این مقاله میخواهیم به نحوه تعویض رادیاتور ها بپردازیم:

خاموش کردن منبع آب

اولین قدم شما خاموش کردن گرمایش مرکزی است و اجازه می دهد آب موجود در سیستم خنک شود. بعد دریچه ها را در انتهای رادیاتور یا حوله حوله مرتب کنید:

در یک انتها شیر کنترل دستی است که گرما را خاموش و خاموش می کند.

با چرخاندن آن در جهت عقربه های ساعت ، این کنترل را به حالت خاموش تبدیل کنید. اگر سوپاپ ترموستاتیک دارید ، مطمئن شوید که آن را خاموش کرده اید و فقط به تنظیم یخ زدگی نیست.

در انتهای مخالف رادیاتور یا ریل حوله ای دریچه ای است که جریان را از طریق سیستم کنترل می کند. این شیر قفل شونده است.

شیرهای اصلی روی رادیاتور

از درپوش محافظ استفاده کنید. قطعه بالا مربع مربع را تا حد امکان با آچار قابل تنظیم بپیچید.

شیر کنترل اصلی را ببندید

تعداد چرخش های مورد نیاز را بشمارید ، زیرا هنگام تعویض رادیاتور ، شیر باید با همان مقدار باز شود.

تخلیه رادیاتور قدیمی

یک کاسه یا سطل را زیر شیر کنترل دستی قرار دهید.

بدنه شیر را با یک آچار قابل تنظیم چنگ بزنید. آن را ثابت نگه دارید در حالی که از آچار دیگر استفاده می کنید تا مهره ای که به راحتی وصل می شود این شیر را به قطعه آداپتور پیچیده شده در رادیاتور شل کنید.

رادیاتور را با شل کردن دریچه هواگیری تخلیه کنید

 

حال باید رادیاتور هوا را خالی کنید تا خلاء درون آن شکسته شود و اجازه دهید آب از شیر کنترل خارج شود. این کار را با باز کردن شیر هواگیری در قسمت بالا با کلید رادیاتور انجام دهید.

دریچه هواگیری را با کلید رادیاتور ببندید

 

یک حوله را زیر دریچه هواگیری نگه دارید تا هرگونه قطره چربی گیر کند.

آب را از انتهای شیر کنترل رادیاتور تخلیه کنید تا جریان متوقف شود.

اشاره مفید ...

لوله کشی مربوط به لوله کشی توسط تعدادی از مقررات ایمنی پوشانده شده است. اگر در مورد آنها مطمئن نیستید ، با یک لوله کش حرفه ای صحبت کنید.

 از بین بردن جرم داخل رادیاتور قدیمی

پس از تخلیه رادیاتور ، مهره ای را که شیر قفل شونده را به آداپتور موجود در رادیاتور متصل می کند ، خاموش و خنثی کنید.

ممکن است مجبور شوید لوله ها و دریچه های گرمایشی مرکزی را به بیرون فشار دهید تا اتصالات آزاد شود. اما مراقب باشید که آنها را خم نکنید!

شیرها و لوله ها را به بیرون فشار دهید تا اتصالات آزاد شود

 

رادیاتور را به سمت بالا بلند کنید تا آن را از براکت های دیواری جدا کنید. برای این کار احتمالاً به کمک احتیاج دارید.

رادیاتور خالی را از براکت های دیواری جدا کنید

 

دریچه را با کلید رادیاتور ببندید.

معمولاً مقداری آب در قسمت پایین رادیاتور یا حوله حوله شما باقی می ماند ، بنابراین آن را به یک طرف خم کنید و این را درون یک سطل تخلیه کنید.

ممکن است آب کثیف باشد ، بنابراین رادیاتور را روی حوله های قدیمی یا ورق ها قرار دهید.



:: موضوعات مرتبط: عمومی , ,
:: برچسب‌ها: رادیاتور , رادیاتور شوفاژ پره ای , رادیاتور آلومینیومی , رادیاتور فولادی , رادیاتور چدنی, پایا دما , قیمت رادیاتور , رادیاتور پنلی , رادیاتور برقی ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 شهريور 1399 | نظرات ()